Serdecznie zapraszamy do pracy z interaktywnym Repetytorium z biologii, które umożliwia twoim uczniom powtórzenie, sprawdzenie i ugruntowanie wiedzy z przedmiotu w zakresie wyznaczonym przez obowiązującą podstawę programową.
Cały materiał jest dostępny bezpłatnie w roku szkolny 2017/18!
Dzięki trzem różnym typom zasobów przygotowanych dla każdej części materiału, Repetytorium może być z powodzeniem użyte do pracy w klasie (np. przy użyciu tablicy multimedialnej, rzutnika lub w pracowni komputerowej), jak i w ramach pracy samodzielnej uczniów.
To doskonałe narzędzie do indywidualizacji kształcenia oraz do organizacji pracy zgodnie z metodologią odwróconej klasy.
W celu ułatwienia pracy z Repetytorium struktura materiału została tak przygotowana, aby odpowiadała podziałowi tematów w najpopularniejszych podręcznikach.
Autorem materiału Repetytorium z biologii jest dyplomowany nauczyciel biologii, Pani Aneta Szczepańska.
Interaktywna lekcja została stworzona przez zespół Learnetic SA pod kierownictwem Pani Katarzyny Skurzak.
Czym jest Repetytorium?
Repetytorium to zestaw zasobów interaktywnych przygotowanych z myślą o pracy w klasie w czasie lekcji powtórzeniowych oraz jako materiały do samodzielnej pracy uczniów. Każdy temat w nim zawarty został opracowany w formie trzech niezależnych zasobów interaktywnych:
Lekcja powtórzeniowa to zestaw podstawowych informacji w postaci animacji, filmów, zdjęć, ilustracji i krótkich tekstów wraz z odpowiadającymi im ćwiczeniami interaktywnymi. Materiał został stworzony z przeznaczeniem do wykorzystania na lekcji (praca na tablicy interaktywnej/rzutniku) lub jako materiał dla uczniów do samodzielnej powtórki materiału. Wszystkie ćwiczenia interaktywne wyposażone są w system sprawdzania oraz automatyczne podpowiedzi.
Sprawdź się to zasób interaktywny przygotowany z myślą o samodzielnej pracy uczniów, w którym uczniowie sami mogą sprawdzić stan swojej wiedzy z danego działu. Materiał składa się wyłącznie z ćwiczeń interaktywnych, ale formuła materiału wykracza poza ramy typowego testu. W czasie pracy z każdym ćwiczeniem uczniowie otrzymują informację zwrotną na temat swoich odpowiedzi.
W każdej chwili mogą sprawdzić ilość poprawnych i błędnych rozwiązań, a także skorzystać z podpowiedzi. Dodatkowo uczniowie mają dostęp do zbiorczego raportu ze wszystkich stron. Jeśli uczeń uzna, że jego wiedza jest niewystarczająca, zawsze może sięgnąć do wybranych lekcji powtórzeniowych i przypomnieć sobie wymagane informacje.
Praca klasowa to zasób interaktywny dostępny jedynie dla nauczycieli. Nauczyciel może automatycznie sprawdzić stan wiedzy całej klasy bez konieczności ręcznego sprawdzania klasówek – wystarczy zadać wybrany materiał uczniom do pracy samodzielnej w pracowni komputerowej lub jako praca domowa. Platforma edukacyjna mCourser dostarcza pełen raport na temat wyników każdego ucznia oraz wielu cennych informacji związanych ze sposobem jego pracy.
Struktura materiału:
Jak pracować z Repetytorium?
W najprostszym modelu wykorzystania Repetytorium możemy posłużyć się lekcją powtórzeniową
w klasie, korzystając z tablicy interaktywnej, rzutnika lub pracowni komputerowej. W drugim kroku możemy zadać uczniom zasób sprawdź się lub przeprowadzić pracę klasową przy pomocy trzeciego zasobu o tej samej nazwie.
Jak pracować z Repetytorium metodą odwróconej klasy?
Repetytorium może być z łatwością użyte do efektywnej pracy metodą odwróconej klasy. Na początku należy zadać uczniom zasoby interaktywne sprawdź się. Po analizie wyników i zdefiniowaniu, które zagadnienia sprawiają największe problemy, należy skupić się na nich podczas lekcji powtórzeniowej. Na koniec nadchodzi czas na sprawdzenie wiedzy – przy pomocy pracy klasowej.
Korzystanie z Repetytorium jest możliwe przez platformę www.mCourser.pl w trybie online lub bez podłączenia do Internetu przez aplikację mLibro dostępną do pobrania ze strony głównej www.mCourser.pl.
\n \n \n \n fotosynteza,\n \n \n \n \n \n dieta,\n \n \n \n \n \n heterotrofy,\n \n \n \n \n \n autotrofy,\n \n \n \n \n \n wymiana gazowa,\n \n \n \n \n \n fermentacja,\n \n \n \n \n \n pantofelek,\n \n \n \n \n \n szkielet wewn\xc4\x99trzny,\n \n \n \n \n \n mi\xc4\x99\xc5\x9bnie,\n \n \n \n \n \n czaszka,\n \n \n \n \n \n kr\xc4\x99gos\xc5\x82up,\n \n \n \n \n \n o\xc5\x9brodkowy uk\xc5\x82ad nerwowy,\n \n \n \n \n \n j\xc4\x99zyk,\n \n \n \n \n \n tarczyca,\n \n \n \n \n \n makroelementy,\n \n \n \n \n \n mikroelementy,\n \n \n \n \n \n witaminy,\n \n \n \n \n \n bia\xc5\x82ka,\n \n \n \n \n \n t\xc5\x82uszcze,\n \n \n \n \n \n w\xc4\x99glowodany,\n \n \n \n \n \n tkanka mi\xc4\x99\xc5\x9bniowa,\n \n \n \n \n \n atawizmy,\n \n \n \n \n \n budowa organizm\xc3\xb3w,\n \n \n \n \n \n dob\xc3\xb3r naturalny,\n \n \n \n \n \n dob\xc3\xb3r sztuczny,\n \n \n \n \n \n specjacja,\n \n \n \n \n \n specjacja allopatryczna,\n \n \n \n \n \n specjacja sympatryczna,\n \n \n \n \n \n izolacja,\n \n \n \n \n \n mechanizmy izolacyjne,\n \n \n \n \n \n mimikra,\n \n \n \n \n \n mimetyzm,\n \n \n \n \n \n konwergencja,\n \n \n \n \n \n koewolucja,\n \n \n \n \n \n ro\xc5\x9bliny naczyniowe,\n \n \n \n \n \n ro\xc5\x9bliny nasienne,\n \n \n \n \n \n mszaki,\n \n \n \n \n \n paprotniki,\n \n \n \n \n \n gametofit,\n \n \n \n \n \n sporofit,\n \n \n \n \n \n chwytniki,\n \n \n \n \n \n korzenie,\n \n \n \n \n \n ro\xc5\x9bliny nagonasienne,\n \n \n \n \n \n okrytonasienne,\n \n \n \n \n \n kwiatostany m\xc4\x99skie,\n \n \n \n \n \n kwiatostany \xc5\xbce\xc5\x84skie,\n \n \n \n \n \n py\xc5\x82ek,\n \n \n \n \n \n zapylenie,\n \n \n \n \n \n nasiona,\n \n \n \n \n \n pr\xc4\x99ciki,\n \n \n \n \n \n s\xc5\x82upek,\n \n \n \n \n \n znami\xc4\x99 s\xc5\x82upka,\n \n \n \n \n \n zal\xc4\x85\xc5\xbcnia,\n \n \n \n \n \n owocnia,\n \n \n \n \n \n tkanki ro\xc5\x9blinne,\n \n \n \n \n \n merystem pierwotny,\n \n \n \n \n \n merystem wt\xc3\xb3rny,\n \n \n \n \n \n tkanka mi\xc4\x99kiszowa,\n \n \n \n \n \n okrywaj\xc4\x85ca,\n \n \n \n \n \n wzmacniaj\xc4\x85ca,\n \n \n \n \n \n przewodz\xc4\x85ca,\n \n \n \n \n \n typy kwiatostan\xc3\xb3w,\n \n \n \n \n \n owadopylne,\n \n \n \n \n \n wiatropylne,\n \n \n \n \n \n zdrowie,\n \n \n \n \n \n choroba,\n \n \n \n \n \n homeostaza,\n \n \n \n \n \n leczenie,\n \n \n \n \n \n czynniki chorobotw\xc3\xb3rcze,\n \n \n \n \n \n choroby zaka\xc5\xbane,\n \n \n \n \n \n nowotwory,\n \n \n \n \n \n parazytozy,\n \n \n \n \n \n profilaktyka,\n \n \n \n \n \n choroby zawodowe,\n \n \n \n \n \n choroby genetyczne,\n \n \n \n \n \n choroby cywilizacyjne,\n \n \n \n \n \n warto\xc5\x9bci od\xc5\xbcywcze,\n \n \n \n \n \n piramida \xc5\xbcywienia,\n \n \n \n \n \n u\xc5\xbcywki,\n \n \n \n \n \n narkotyki,\n \n \n \n \n \n alkohol,\n \n \n \n \n \n papierosy,\n \n \n \n \n \n HIV,\n \n \n \n \n \n AIDS,\n \n \n \n \n \n kom\xc3\xb3rka,\n \n \n \n \n \n mikroskop,\n \n \n \n \n \n cytologia,\n \n \n \n \n \n kom\xc3\xb3rka ro\xc5\x9blinna,\n \n \n \n \n \n kom\xc3\xb3rka zwierz\xc4\x99ca,\n \n \n \n \n \n cytoplazma,\n \n \n \n \n \n mitochondrium,\n \n \n \n \n \n rybosom,\n \n \n \n \n \n b\xc5\x82ona kom\xc3\xb3rkowa,\n \n \n \n \n \n aparat Golgiego,\n \n \n \n \n \n j\xc4\x85dro kom\xc3\xb3rkowe,\n \n \n \n \n \n siateczka \xc5\x9br\xc3\xb3dplazmatyczna,\n \n \n \n \n \n \xc5\x9bciana kom\xc3\xb3rkowa,\n \n \n \n \n \n wakuola,\n \n \n \n \n \n organellum,\n \n \n \n \n \n chloroplast,\n \n \n \n \n \n kom\xc3\xb3rka bakteryjna,\n \n \n \n \n \n plazmid,\n \n \n \n \n \n substancja j\xc4\x85drowa,\n \n \n \n \n \n otoczka \xc5\x9bluzowa,\n \n \n \n \n \n rz\xc4\x99ska,\n \n \n \n \n \n cytozol,\n \n \n \n \n \n cytoplazma podstawowa,\n \n \n \n \n \n ekologia,\n \n \n \n \n \n ochrona \xc5\x9brodowiska,\n \n \n \n \n \n biotop,\n \n \n \n \n \n biocenoza,\n \n \n \n \n \n ekosystem,\n \n \n \n \n \n populacja,\n \n \n \n \n \n oddzia\xc5\x82ywania antagonistyczne,\n \n \n \n \n \n oddzia\xc5\x82ywania nieantagonistyczne,\n \n \n \n \n \n przystosowania,\n \n \n \n \n \n \xc5\x82a\xc5\x84cuch pokarmowy,\n \n \n \n \n \n r\xc3\xb3\xc5\xbcnorodno\xc5\x9b\xc4\x87 biologiczna,\n \n \n \n \n \n bior\xc3\xb3\xc5\xbcnorodno\xc5\x9b\xc4\x87,\n \n \n \n \n \n degradacja,\n \n \n \n \n \n efekt cieplarniany,\n \n \n \n \n \n segregacja odpad\xc3\xb3w,\n \n \n \n \n \n zasoby naturalne,\n \n \n \n \n \n oddychanie zewn\xc4\x85trzkom\xc3\xb3rkowe,\n \n \n \n \n \n wewn\xc4\x85trzkom\xc3\xb3rkowe,\n \n \n \n \n \n od\xc5\xbcywianie,\n \n \n \n \n \n wdech,\n \n \n \n \n \n wydech,\n \n \n \n \n \n chemosynteza,\n \n \n \n \n \n ATP,\n \n \n \n \n \n cudzo\xc5\xbcywne,\n \n \n \n \n \n samo\xc5\xbcywne,\n \n \n \n \n \n chlorofil,\n \n \n \n \n \n utlenianie biologiczne,\n \n \n \n \n \n paso\xc5\xbcyt,\n \n \n \n \n \n tasiemiec,\n \n \n \n \n \n glista,\n \n \n \n \n \n saprofag,\n \n \n \n \n \n wi\xc4\x87,\n \n \n \n \n \n poruszanie si\xc4\x99,\n \n \n \n \n \n ruch,\n \n \n \n \n \n rz\xc4\x99ski,\n \n \n \n \n \n ameba,\n \n \n \n \n \n nibyn\xc3\xb3\xc5\xbcki,\n \n \n \n \n \n parapodia,\n \n \n \n \n \n odn\xc3\xb3\xc5\xbca,\n \n \n \n \n \n p\xc5\x82etwy,\n \n \n \n \n \n ko\xc5\x84czyny,\n \n \n \n \n \n tropizmy,\n \n \n \n \n \n nastie,\n \n \n \n \n \n fototropizm,\n \n \n \n \n \n geotropizm,\n \n \n \n \n \n chemonastia,\n \n \n \n \n \n sejsmonastia,\n \n \n \n \n \n fotonastia,\n \n \n \n \n \n wydalanie,\n \n \n \n \n \n mocznik,\n \n \n \n \n \n amoniak,\n \n \n \n \n \n kwas moczowy,\n \n \n \n \n \n protonefrydium,\n \n \n \n \n \n metanefrydium,\n \n \n \n \n \n kom\xc3\xb3rki p\xc5\x82omykowe,\n \n \n \n \n \n kana\xc5\x82 wydalniczy,\n \n \n \n \n \n cewki Malpighiego,\n \n \n \n \n \n nerka,\n \n \n \n \n \n pranercze,\n \n \n \n \n \n nerka ostateczna,\n \n \n \n \n \n przednercze,\n \n \n \n \n \n ryby,\n \n \n \n \n \n p\xc5\x82azy,\n \n \n \n \n \n gady,\n \n \n \n \n \n ptaki,\n \n \n \n \n \n ssaki,\n \n \n \n \n \n p\xc4\x99cherz p\xc5\x82awny,\n \n \n \n \n \n skrzela,\n \n \n \n \n \n p\xc5\x82uca,\n \n \n \n \n \n worki powietrzne,\n \n \n \n \n \n owodniowce,\n \n \n \n \n \n \xc5\x82o\xc5\xbcysko,\n \n \n \n \n \n torbacze,\n \n \n \n \n \n stekowce,\n \n \n \n \n \n \xc5\x82o\xc5\xbcyskowce,\n \n \n \n \n \n skrzek,\n \n \n \n \n \n kijanka,\n \n \n \n \n \n osmoregulacja,\n \n \n \n \n \n obwodowy uk\xc5\x82ad nerwowy,\n \n \n \n \n \n zamkni\xc4\x99ty uk\xc5\x82ad krwiono\xc5\x9bny,\n \n \n \n \n \n m\xc3\xb3zg,\n \n \n \n \n \n rdze\xc5\x84 kr\xc4\x99gowy,\n \n \n \n \n \n nerwy czaszkowe,\n \n \n \n \n \n nerwy obwodowe,\n \n \n \n \n \n DNA,\n \n \n \n \n \n RNA,\n \n \n \n \n \n podzia\xc5\x82y kom\xc3\xb3rkowe,\n \n \n \n \n \n podzia\xc5\x82,\n \n \n \n \n \n chromosom,\n \n \n \n \n \n chromosomy,\n \n \n \n \n \n budowa chromosomu,\n \n \n \n \n \n dziedziczenie,\n \n \n \n \n \n dziedziczno\xc5\x9b\xc4\x87,\n \n \n \n \n \n mitoza,\n \n \n \n \n \n mejoza,\n \n \n \n \n \n kwas deoksyrybonukleinowy,\n \n \n \n \n \n nukleotyd,\n \n \n \n \n \n helisa,\n \n \n \n \n \n adenina,\n \n \n \n \n \n tymina,\n \n \n \n \n \n guanina,\n \n \n \n \n \n cytozyna,\n \n \n \n \n \n zasady purynowe,\n \n \n \n \n \n zasady pirymidynowe,\n \n \n \n \n \n deoksyryboza,\n \n \n \n \n \n kwas rybonukleinowy,\n \n \n \n \n \n ryboza,\n \n \n \n \n \n uracyl,\n \n \n \n \n \n chromatyda,\n \n \n \n \n \n autosomy,\n \n \n \n \n \n heterosomy,\n \n \n \n \n \n autosom,\n \n \n \n \n \n heterosom,\n \n \n \n \n \n kariogram,\n \n \n \n \n \n kod genetyczny,\n \n \n \n \n \n kodon,\n \n \n \n \n \n metionina,\n \n \n \n \n \n Grzegorz Mendel,\n \n \n \n \n \n Mendel,\n \n \n \n \n \n allel,\n \n \n \n \n \n allele,\n \n \n \n \n \n gameta,\n \n \n \n \n \n fenotyp,\n \n \n \n \n \n homozygota,\n \n \n \n \n \n heterozygota,\n \n \n \n \n \n grupa krwi,\n \n \n \n \n \n grupy krwi,\n \n \n \n \n \n konflikt serologiczny,\n \n \n \n \n \n mutacja,\n \n \n \n \n \n biologia,\n \n \n \n \n \n nauka,\n \n \n \n \n \n klasyfikacja,\n \n \n \n \n \n katalogowanie,\n \n \n \n \n \n jednostki taksonomiczne,\n \n \n \n \n \n nazewnictwo,\n \n \n \n \n \n wirusy,\n \n \n \n \n \n adsorpcja,\n \n \n \n \n \n replikacja genomu,\n \n \n \n \n \n wiron,\n \n \n \n \n \n choroby wirusowe,\n \n \n \n \n \n bakterie,\n \n \n \n \n \n komensale,\n \n \n \n \n \n symbionty,\n \n \n \n \n \n paso\xc5\xbcyty,\n \n \n \n \n \n formy morfologiczne,\n \n \n \n \n \n ziarniak dwoinka,\n \n \n \n \n \n gronkowiec,\n \n \n \n \n \n paciorkowiec,\n \n \n \n \n \n pa\xc5\x82eczka,\n \n \n \n \n \n \xc5\x9brubowiec,\n \n \n \n \n \n kr\xc4\x99tek,\n \n \n \n \n \n producenci,\n \n \n \n \n \n konsumenci I rz\xc4\x99du,\n \n \n \n \n \n konsumenci II rz\xc4\x99du,\n \n \n \n \n \n destruenci,\n \n \n \n \n \n Protista,\n \n \n \n \n \n euglena,\n \n \n \n \n \n wykwit piankowaty,\n \n \n \n \n \n chityna,\n \n \n \n \n \n glikogen,\n \n \n \n \n \n mikoryza,\n \n \n \n \n \n porosty,\n \n \n \n \n \n organizmy pionierskie,\n \n \n \n \n \n organizmy wska\xc5\xbanikowe,\n \n \n \n \n \n skala porostowa,\n \n \n \n \n \n krwiobieg,\n \n \n \n \n \n uk\xc5\x82ad kr\xc4\x85\xc5\xbcenia,\n \n \n \n \n \n uk\xc5\x82ad oddechowy,\n \n \n \n \n \n serce,\n \n \n \n \n \n t\xc4\x99tnice,\n \n \n \n \n \n \xc5\xbcy\xc5\x82y,\n \n \n \n \n \n komora serca,\n \n \n \n \n \n ma\xc5\x82y obieg,\n \n \n \n \n \n obieg p\xc5\x82ucny,\n \n \n \n \n \n p\xc4\x99cherzyk p\xc5\x82ucny,\n \n \n \n \n \n tchawica,\n \n \n \n \n \n oskrzela,\n \n \n \n \n \n krta\xc5\x84,\n \n \n \n \n \n gard\xc5\x82o,\n \n \n \n \n \n uk\xc5\x82ad krwiono\xc5\x9bny,\n \n \n \n \n \n grypy krwi,\n \n \n \n \n \n uk\xc5\x82ad odporno\xc5\x9bciowy,\n \n \n \n \n \n odporno\xc5\x9b\xc4\x87,\n \n \n \n \n \n swoista,\n \n \n \n \n \n nieswoista,\n \n \n \n \n \n Rh,\n \n \n \n \n \n uk\xc5\x82ad wydalniczy,\n \n \n \n \n \n nefron,\n \n \n \n \n \n k\xc5\x82\xc4\x99buszek nerkowy,\n \n \n \n \n \n moczowody,\n \n \n \n \n \n p\xc4\x99cherz moczowy,\n \n \n \n \n \n cewka moczowa,\n \n \n \n \n \n mocz,\n \n \n \n \n \n osocze,\n \n \n \n \n \n krew,\n \n \n \n \n \n uk\xc5\x82ad pokarmowy,\n \n \n \n \n \n trawienie,\n \n \n \n \n \n przew\xc3\xb3d pokarmowy,\n \n \n \n \n \n gruczo\xc5\x82 trawienny,\n \n \n \n \n \n \xc5\xbco\xc5\x82\xc4\x85dek,\n \n \n \n \n \n jelito cienkie,\n \n \n \n \n \n jelito grube,\n \n \n \n \n \n trzustka,\n \n \n \n \n \n w\xc4\x85troba,\n \n \n \n \n \n odbyt,\n \n \n \n \n \n prze\xc5\x82yk,\n \n \n \n \n \n jama ustna,\n \n \n \n \n \n uk\xc5\x82ad hormonalny,\n \n \n \n \n \n uk\xc5\x82ad dokrewny,\n \n \n \n \n \n w\xc4\x99z\xc5\x82y ch\xc5\x82onne,\n \n \n \n \n \n grasica,\n \n \n \n \n \n hormony,\n \n \n \n \n \n insulina,\n \n \n \n \n \n glukagon,\n \n \n \n \n \n tyroksyna,\n \n \n \n \n \n adrenalina,\n \n \n \n \n \n nadnercza,\n \n \n \n \n \n testosteron,\n \n \n \n \n \n j\xc4\x85dra,\n \n \n \n \n \n jajniki,\n \n \n \n \n \n estrogen,\n \n \n \n \n \n progesteron,\n \n \n \n \n \n hormon wzrostu,\n \n \n \n \n \n prolaktyna,\n \n \n \n \n \n przysadka m\xc3\xb3zgowa,\n \n \n \n \n \n szyszynka,\n \n \n \n \n \n kom\xc3\xb3rka jajowa,\n \n \n \n \n \n plemniki,\n \n \n \n \n \n uk\xc5\x82ad rozrodczy,\n \n \n \n \n \n m\xc4\x99ski,\n \n \n \n \n \n \xc5\xbce\xc5\x84ski,\n \n \n \n \n \n jajow\xc3\xb3d,\n \n \n \n \n \n macica,\n \n \n \n \n \n pochwa,\n \n \n \n \n \n zarodek,\n \n \n \n \n \n zap\xc5\x82odnienie,\n \n \n \n \n \n cykl miesi\xc4\x85czkowy,\n \n \n \n \n \n naj\xc4\x85drza,\n \n \n \n \n \n nasieniow\xc3\xb3d,\n \n \n \n \n \n p\xc4\x99cherzyk nasienny,\n \n \n \n \n \n cewka moczowa m\xc4\x99ska,\n \n \n \n \n \n pr\xc4\x85cie,\n \n \n \n \n \n nasienie,\n \n \n \n \n \n prostata,\n \n \n \n \n \n nerki,\n \n \n \n \n \n limfocyty,\n \n \n \n \n \n monocyty,\n \n \n \n \n \n sk\xc5\x82adniki mineralne,\n \n \n \n \n \n zapotrzebowanie energetyczne,\n \n \n \n \n \n kalorie,\n \n \n \n \n \n piramida \xc5\xbcywieniowa,\n \n \n \n \n \n \xc5\xbcywienie,\n \n \n \n \n \n sk\xc5\x82adniki od\xc5\xbcywcze,\n \n \n \n \n \n szkielet,\n \n \n \n \n \n \xc5\xbcebra,\n \n \n \n \n \n uk\xc5\x82ad kostny,\n \n \n \n \n \n ko\xc5\x9bci czaszki,\n \n \n \n \n \n uk\xc5\x82ad mi\xc4\x99\xc5\x9bniowy,\n \n \n \n \n \n skurcz,\n \n \n \n \n \n rozkurcz,\n \n \n \n \n \n \xc5\x9bci\xc4\x99gno,\n \n \n \n \n \n staw,\n \n \n \n \n \n \xc5\x82uk odruchowy,\n \n \n \n \n \n uk\xc5\x82ad nerwowy,\n \n \n \n \n \n autonomiczny uk\xc5\x82ad nerwowy,\n \n \n \n \n \n wsp\xc3\xb3\xc5\x82czulny,\n \n \n \n \n \n przywsp\xc3\xb3\xc5\x82czulny,\n \n \n \n \n \n wzrok,\n \n \n \n \n \n s\xc5\x82uch,\n \n \n \n \n \n w\xc4\x99ch,\n \n \n \n \n \n dotyk,\n \n \n \n \n \n oko,\n \n \n \n \n \n \xc5\x9blimak,\n \n \n \n \n \n soczewka,\n \n \n \n \n \n siatk\xc3\xb3wka,\n \n \n \n \n \n t\xc4\x99cz\xc3\xb3wka,\n \n \n \n \n \n ma\xc5\x82\xc5\xbcowina uszna,\n \n \n \n \n \n ucho wewn\xc4\x99trzne,\n \n \n \n \n \n b\xc5\x82ona b\xc4\x99benkowa,\n \n \n \n \n \n kubki smakowe,\n \n \n \n \n \n jama nosowa,\n \n \n \n \n \n pole w\xc4\x99chowe,\n \n \n \n \n \n okolica w\xc4\x99chowa,\n \n \n \n \n \n receptory,\n \n \n \n \n \n nerwy czuciowe,\n \n \n \n \n \n pierwiastki biogenne,\n \n \n \n \n \n woda,\n \n \n \n \n \n w\xc4\x99giel,\n \n \n \n \n \n kwasy nukleinowe,\n \n \n \n \n \n sole mineralne,\n \n \n \n \n \n oddychanie kom\xc3\xb3rkowe,\n \n \n \n \n \n \xc5\xbcelazo,\n \n \n \n \n \n Fe,\n \n \n \n \n \n kobalt,\n \n \n \n \n \n Co,\n \n \n \n \n \n jod,\n \n \n \n \n \n I,\n \n \n \n \n \n azot,\n \n \n \n \n \n N,\n \n \n \n \n \n mied\xc5\xba,\n \n \n \n \n \n cynk,\n \n \n \n \n \n siarka,\n \n \n \n \n \n pierwiastki,\n \n \n \n \n \n fosfor,\n \n \n \n \n \n potas,\n \n \n \n \n \n wap\xc5\x84,\n \n \n \n \n \n wod\xc3\xb3r,\n \n \n \n \n \n tkanka nab\xc5\x82onkowa,\n \n \n \n \n \n tkanka \xc5\x82\xc4\x85czna,\n \n \n \n \n \n tkanka nerwowa,\n \n \n \n \n \n nab\xc5\x82onek p\xc5\x82aski,\n \n \n \n \n \n nab\xc5\x82onek wielowarstwowy,\n \n \n \n \n \n nab\xc5\x82onek migawkowy,\n \n \n \n \n \n mi\xc4\x99\xc5\x9bnie g\xc5\x82adkie,\n \n \n \n \n \n mi\xc4\x99\xc5\x9bnie poprzecznie pr\xc4\x85\xc5\xbckowane,\n \n \n \n \n \n g\xc4\x85bki,\n \n \n \n \n \n parzyde\xc5\x82kowce,\n \n \n \n \n \n mezoglea,\n \n \n \n \n \n ektoderma,\n \n \n \n \n \n meduza,\n \n \n \n \n \n polip,\n \n \n \n \n \n p\xc5\x82azi\xc5\x84ce,\n \n \n \n \n \n paso\xc5\xbcyty wewn\xc4\x99trzne,\n \n \n \n \n \n tasiemiec nieuzbrojony,\n \n \n \n \n \n tasiemiec uzbrojony,\n \n \n \n \n \n motylica w\xc4\x85trobowa,\n \n \n \n \n \n nicienie,\n \n \n \n \n \n owsik,\n \n \n \n \n \n w\xc5\x82osie\xc5\x84 spiralny,\n \n \n \n \n \n pier\xc5\x9bcienice,\n \n \n \n \n \n d\xc5\xbcd\xc5\xbcownica,\n \n \n \n \n \n pijawka,\n \n \n \n \n \n segmenty,\n \n \n \n \n \n hirudyna,\n \n \n \n \n \n stawonogi,\n \n \n \n \n \n owady,\n \n \n \n \n \n paj\xc4\x99czaki,\n \n \n \n \n \n skorupiaki,\n \n \n \n \n \n aparaty g\xc4\x99bowe,\n \n \n \n \n \n atawizm,\n \n \n \n \n ewolucjonizm,\n \n \n \n ewolucja,\n \n \n \n teoria ewolucji,\n \n \n \n kreacjonizm,\n \n \n \n abiogeneza,\n \n \n \n biogeneza,\n \n \n \n panspermia,\n \n \n \n darwin,\n \n \n \n karol darwin,\n \n \n \n skamienia\xc5\x82o\xc5\x9bci,\n \n \n \n \xc5\xbcywe skamienia\xc5\x82o\xc5\x9bci,\n \n \n \n martwe skamienia\xc5\x82o\xc5\x9bci,\n \n \n \n rozw\xc3\xb3j zarodkowy,\n \n \n \n narz\xc4\x85dy homologiczne,\n \n \n \n homologia,\n \n \n \n narz\xc4\x85dy analogiczne,\n \n \n \n narz\xc4\x85dy szcz\xc4\x85tkowe,\n \n \n \n ewolucjonizm ewolucja teoria ewolucji kreacjonizm abiogeneza biogeneza panspermia darwin karol darwin skamienia\xc5\x82o\xc5\x9bci \xc5\xbcywe skamienia\xc5\x82o\xc5\x9bci martwe skamienia\xc5\x82o\xc5\x9bci rozw\xc3\xb3j zarodkowy narz\xc4\x85dy homologiczne homologia narz\xc4\x85dy analogiczne narz\xc4\x85dy szcz\xc4\x85tkowe atawizm,\n \n \n \n ewolucjonizm ewolucja teoria ewolucji kreacjonizm abiogeneza biogeneza panspermia darwin karol darwin skamienia\xc5\x82o\xc5\x9bci \xc5\xbcywe skamienia\xc5\x82o\xc5\x9bci martwe skamienia\xc5\x82o\xc5\x9bci rozw\xc3\xb3j zarodkowy narz\xc4\x85dy homologiczne homologia narz\xc4\x85dy analogiczne narz\xc4\x85dy szcz\xc4\x85tkowe\n \n \n
\n